www.

apunts

.cat

mudra 

 

Mudra significa gest. És un simbolisme que crea una neteja psíquica. Serveix per augmentar l’energia del cos. Hi ha mudres a les asanes i als pranaiames.

 

Segons Andre Van Lysebeth, en el ioga denominem mudres a les posicions especials dels dits o de les mans en certs casos, i en altres a les actituds corporals.

En realitat, són tècniques destinades a obtenir una modificació local de les corrents pràniques, de les energies vitals subtils.

 

De la mateixa manera que una actitud psíquica es tradueix o exterioritza per mitjà d’una actitud corporal, una determinada postura corporal pot afectar i fins i tot modificar una actitud psíquica.

 

 

significat dels dits de la mà

Petit

Anular

Mig

Índex

Polze

Tamasic (Tamas = Inèrcia, mandra, foscor)

Rajasic (Rajas = Acció, activitat, moviment, passió)

Satvic (Satvas = Saviesa, puresa, pau)

Anima individual.

Consciència suprema o col·lectiva.

La unió dels dits índex i polze simbolitza la unió de l’ànima individual i la suprema.

 

 

buchari mudra 

 

 

 

 

akashi mudra 

 

 

 

 

tadagi mudra 

 

 

 

(Geranda Samhita) 

 

 

 

 

gñana mudra 

 

Palmell de la mà cap a baix, índex i polze es toquen.

 

 

chin mudra 

 

Palmell de la mà cap a dalt, índex i polze es toquen.

Simbolitza la unió de l'ànima individual amb la consciència suprema o col·lectiva.

 

 

sambhavi mudra (brumadhya dristi) 

 

Dirigir la mirada entremig de les celles.

 

 

(Geranda Samhita)

 

Fixar la mirada entremig de les celles i contemplar el jo existent. 

 

 

aeghara mudra (nasakagra dristi) 

 

Dirigir la mirada a la punta del nas.

 

 

 

nabho mudra 

 

(Geranda Samhita) 

 

En qualssevol moment del dia, mantenir la llengua cap a dalt (cap al paladar tou) i contenir la respiració.

 

 

 

maha mudra (el gran mudra) 

 

 

 

(Geranda Samhita)

 

Pressionar acuradament l'anus amb el taló esquerra, estirar la cama dreta i agafar el dit gros amb la mà; contraure el coll (sense que surti aire) i fixar la mirada entra les celles.

 

 

 

vajroli mudra 

 

 

 

(Geranda Samhita)

 

Amb els palmells de les mans a terra aixecar les cames en l'aire, el cap no té que tocar a terra.

 

 

 

pashini mudra 

 

 

 

(Geranda Samhita)

 

Tirar les dues cames i el coll cap a l'esquena, aguantant-los junts com un llaç.

 

 

 

khechari mudra

 

Girar la llengua cap a dalt i cap a darrera, fins a tocar el paladar, fins que arribi als forats del nas obrint la boca. Tancar aquests forats amb la llengua (retenint l'aire) i fixar la mirada entra les celles.

 

Per poder fer aquest Mudra correctament primer cal estirar la llengua fins que arribi a tocar amb la punta entremig de les celles. Es té que anar tallant el tendó de sota la llengua, una mica cada setmana, i estirar-la perquè s'allargui.

 

 

 

yoni mudra

 

 

 

(Geranda Samhita) 

 

Assentats en Siddhasana, tancar les dos orelles amb els polzes, els ulls amb els dits índex, els forats del nas amb els mitjos, el llavi superior amb els anulars i el llavi inferior amb els dits petits. Inspirar fent Kaki Mudra, juntant Prana i Apana; contemplant els sis chakres per ordre, despertar la Kundalini repetint el mantra Hun i Hansa. Fer pujar la Kundalini fins Jiva i col·locar-la en el lotus dels mil pètals. Contemplar la unió de Jiva (Esperit) amb Sakti (Força o energia) en aquest mon.

 

 

 

naumukhi mudra 

 

 

 

 

viparita karani mudra 

 

La zona dels ronyons (lumbar) ben arquejada i la forquilla formada pel polze i l'índex rep tot el pes de la pelvis i les cames. Els colzes, aplomats a terra, suporten tot el pes. Les cames verticals o en lotus. Els polzes en direcció a la columna. La pressió té que recaure en els ronyons.

 

 

 

matangini mudra 

 

(Geranda Samhita) 

 

Dret, amb aigua fins el coll, inspirar l'aigua per les fosses nasals i treure-la per la boca. Després agafar aigua per la boca i treure-la pel nas. Anar repetint.

 

 

 

kaki mudra

 

 

 

(Geranda Samhita) 

 

Contreure els llavis, prenent la forma d'un bec de corb i inspirar l'aire molt lentament.

 

 

 

asvini mudra 

 

“Mudra de l’egua” L’egua, després d’expulsar els excrements, dilata i contreu varies vegades l’anus. Asvini Mudra imita aquest gest i fa treballar l’esfínter anal.

 

Consisteix en la contracció i relaxació repetida dels esfínters anals i del muscle elevador del anus.

 

Normalment, Asvini Mudra, es practica juntament amb pranaiames (Pranaiama quadrat) o asanes (Pavanamuktasana, Sarvangasana, Shirshasana).

 

Per a l’aprenentatge i practica separada, la següent posició és molt recomanable, ja que és molt mes fàcil fer treballar l’esfínter anal, degut a què es pot relaxar molt fàcilment la cintura abdominal.

 

Estirat d’esquena a terra, doblegar els genolls fins que les lumbars toquin a terra i separar els peus uns 30 centímetres.

 

També es pot practicar combinat amb la respiració:

 

 

Després d’unes quantes respiracions invertir la practica durant les retencions:

 

 

 

 

manduki mudra 

 

(Geranda Samhita) 

 

Tancar la boca i moure la punta de la llengua cap al paladar; assaborir el nèctar lentament (nèctar que flueix del lotus dels mil pètals).

 

 

 

bhujangini mudra 

 

(Geranda Samhita) 

 

Estendre el coll una mica cap a davant i absorbir aire per l'esòfag.

 

 

 

sakti chalani 

 

(Geranda Samhita) 

 

Fregar el cos amb cendres. Assentat en Siddhasana inspirar pels dos forats del nas i juntar de manera enèrgica Prana i Apana. Fer Asvini Mudra, fins que Vayu entri a Sushumna. Retenint la respiració d'aquesta manera, es desperta la Kundalini i puja cap a Brahmarandhra. Sense Saktichalana el Yoni Mudra no és complert. Primer s’ha de practicar Sakti Chalani i després aprendre Yoni Mudra.

 

 

 

maha vedha 

 

(Geranda Samhita) 

 

En la mateixa posició que Maha Bandha, retenir la respiració fent Uddana Kumbakha.

 

 

 

panchadharana (cinc dharanes) 

 

(Geranda Samhita) 

 

Amb ells, el cos humà pot visitar repetidament Svarga Loka, pot anar on vulgui, tant ràpid com la ment. Adquireix la facultat de viatjar per l'espai.

 

1. Parthivi (Terrenal)

Parthivi Tattva té el color de l'or, la lletra "la" és el seu símbol secret o llavor, té forma quadrada i Brahma és la divinitat que el presideix. Col·locar aquest Tattva en el cor i fixar-hi els Prana Vayus i Chitta durant dues hores i mitja.

 

 

2. Ambhasi (Aquós) 

El Tattva de l'aigua és de color blanc, la lletra "va" és la llavor, i Vishnu la divinitat. Per mitjà del ioga, fer sortir el Tattva de l'aigua pel cor i fixar-hi el Prana amb la Chitta (consciencia), durant dos hores i mitja, fent Kumbhaka.

 

 

3. Vayavi (Aeri) 

El Tattva de l'aire és de color negra, la lletra "ya" és la llavor i Isvara la divinitat. Aquest Tattva està ple de qualitats Satva. Fixar el Prana i Chitta durant dos hores i mitja en aquest Tattva.

 

• Pots caminar per l'aire.

 

4. Agneyi (Del foc) 

El Tattva del foc està situat en el llombrígol, el seu color és el vermell, té forma triangular, la llavor és "ra" i Rudra la divinitat. És refulgent com el sol. Fixar el Prana en aquest Tattva per mitjà de Chitta durant dos hores i mitja.

 

• El foc no ens fa mal.

 

5. Akasi (Del eter) 

El Tattva de l'eter té el color de l'aigua pura del mar, la seva llavor és "ha" i la divinitat Sadasiva. Fixar el Prana per mitjà de Chitta en aquest Tattva durant dos hores i mitja.

 

• Obra les portes de l'alliberació.