www.

apunts

.cat

bandhes 

 

Bandha es pot traduir: lligar, controlar, retenir, mantenir, unir, contreure.

 

En la pràctica de pranaiama, bandha designa diverses contraccions musculars destinades a influir en la circulació de la sang, el sistema nerviós i les glàndules endocrines.

 

Les bandhes tenen com a finalitat despertar i controlar les energies subtils (pràniques) que hi han al cos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jalandhara bandha 

 

Pressió per tancar el coll. Es pot fer dret o assentat. Concentració a Vishuddha chakra.

 

Després d’inspirar tirar el cap lleugerament enrere, empassar saliva, (al final del moviment d’empassar, els muscles del coll es contreuen d’una manera particular. Es tenen que mantenir en aquesta posició) i col·locar la barbeta en el forat que queda a sobra l’estèrnum, entre les clavícules.

 

  • Sella l’aire en el tòrax, impedint que la pressió afecti al cap.
  • Actua sobra el cor. Una retenció prolongada provoca un augment de la tensió arterial i l’acceleració de les pulsacions del cor. La pressió que provoca Jalandhara Bandha en els senos carotidos dóna com a resultat, per via reflexa, el descens de la tensió arterial i la disminució de les pulsacions del cor. És, per tant, un sistema de protecció del sistema vascular i el cor, contra els efectes nocius de les retencions llargues.
  • Estirament de les cervicals. L’estirament de la nuca provoca una tracció sobra la medul·la espinal, que estimula tots els centres nerviosos raquidis. (Bulb cefaloraquidi)
  • Pressió sobra la glàndula tiroides. Els hipertiroideos abstenir-se de fer Jalandhara Bandha i pranaiames.

 

Contreure el coll i col·locar la barbeta en el forat de les clavícules.

  • Mitjançant aquesta Bandha es poden tancar els setze Adharas.

Geranda Samhita 

 

 

mula bandha 

 

Contracció continua i simultània de l’esfínter interior i exterior, elevador de l'anus, perineu i baix ventre. Concentració a Muladhara chakra.

 

1.Omplir pulmons. 2.Jalandhara Bhanda. 3.Mula Bhanda. 4.Retenció de mes de nou segons. 5.Desfer Mula Bhanda. 6.Desfer Jalandhara bhanda. 7.Expirar.

 

  • Enforteix la musculatura de la base de la pelvis.
  • Descongestiona les hemorroides.
  • Combat el restrenyiment.
  • Actua sobra el sistema parasimpàtic de la pelvis, que regula el funcionament de tots els òrgans de la pelvis: colon descendent, recta, anus, bufeta i genitals.

 

Pressionar amb el taló esquerra la regió compresa entre l'anus i l'escrot, i contraure el recte; fer pressió amb el baix ventre, acostant els intestins cap a la columna vertebral; col·locar el taló dret a sobra del sexe o al pubis.

  • S'arriba a controlar el Vayu.

Geranda Samhita

 

 

uddiyana bandha 

 

S’ha de fer en dejú. Assentat a terra (també es pot fer dret), inclinar el tronc lleugerament cap a davant, col·locar les mans a sobra les cuixes, a sobra els genolls o cap a l'entrecuix. El pes del tronc ha de recaure en els braços.

Expirar i, després, mitjançant una falsa inspiració, elevar el diafragma i contreure els abdominals, pressionant els intestins cap a la columna vertebral. Després d’uns segons de retenció desfem la Bandha i tornem a inspirar.

 

Aquesta Bandha és molt important per al tub digestiu. 

Uddiyana Bandha i Mula Bandha es complementen, ja que els òrgans afectats en cada una de les Bandhes estan sincronitzats i en estreta relació.

 

Contraurem els intestins d'igual manera a tot l'abdomen, de forma que puguin tocar l'esquena. La respiració, per aquest procés, s'instal·la instantàniament en Sushumna, i s'hi manté. Amb la practica constant d'aquesta bandha es venç a la mort.

La seva practica permet arribar fàcilment a l'alliberació. 

És la millor de totes les Bandhes. 

Geranda Samhita 

 

 

bandha traya 

 

Jalandhara bandha, Mula bandha i Uddiyana bandha a la vegada.

 

Primer es fa Mula Bandha, després Uddiyana Bandha i finalment Jalandhara Bandha. Estarem concentrats en cada Bandha en el moment de fer-la.

Després d’uns segons de retenció amb pulmons buits, mantenint la concentració en les tres Bandhes, desfarem primer Jalandhara Bandha, després Uddiyana Bandha i finalment Mula Bandha, mantenint la concentració en cada Bandha en el moment de desfer-la.

 

 

 

maha bandha 

 

Pressionar l'anus amb el taló esquerra, pressionar aquest taló amb el peu dret i moure els muscles del recte, i contreure lentament els muscles del yoni o perineu (espai entre l'anus i el sexe). Retenir la respiració fent Jalandhara Bandha.

Geranda Samhita 

 

 

nauli 

 

Madhyama Nauli: Amagar l’estomac fent Uddiyana Bandha i tensar els rectes.

Vamana Nauli: Fer Uddiyana Bandha i tensar el recte esquerra.

Dakshina Nauli: Fer Uddiyana Bandha i tensar el recte dret.